Monday, April 21, 2008

步入考试的忧虑

女儿上了小一,我们也开始为华文而烦恼。毕竟用华语跟孩子们沟通并不是我们家庭的习惯。

虽然她幼稚园的老师教得非常好,当时对华文字的认识与发音都从零而进步了许多,还是担心她应付不了小学的华文。

当然临时抱佛脚是没用的,可是这段期间我猛地在帮她补习。

喔!发现我真的对她不耐烦。她也常不专心,放空。竟然还在我解释的时候,用铅笔当着我的面,画画!

我必须告诉自己,别气,她只是个小孩子,心里当然想着玩耍。不能对她有太过分的要求。

我也是过来人,小学的华文根本就是一头污水。

一直到我开始收听华语电台,学唱华语歌,才开始对华文有更深厚的兴趣。

这几年来,也是靠收看台湾许许多多的节目, 因而扩大了自己的知识。真后悔,多希望小时候就能够与华文有更多的接触。

好头痛啊!希望,他们不会重蹈我覆辙。

3 comments:

  1. Ok - then send her to Chinese Dance. ;-)

    ReplyDelete
  2. What for? Oh, they teach in Mandarin.

    Now cannot lah, she's taking Ballet outside and also in school, but mainly because she probably doesn't know what Chinese dance is d:P

    ReplyDelete
  3. Yea that. Conversational Chinese and being comfortable with it.

    ah, my daughter was never interested in chinese dance. They have it from P1 in their school. Either that or rhythmic gymnastics, and these gymnasts would often also join either chinese dance or modern dance when it comes to competitions. And usually the instructors all from china.

    ReplyDelete